Een nieuwe huisstijl: Hoe pak je dat aan?

Ieder bedrijf, groot maar ook klein, heeft er op een bepaald moment over nagedacht hoe het zich moet presenteren naar de buitenwereld. Als nieuw bedrijf moet je iets om de wereld om je heen, met potentiële klanten, te laten weten dat je bestaat. Meestal begin je dan ook met een logo, een website en visitekaartjes. Maar die identiteit blijft lang niet altijd hetzelfde als je bedrijf doorgaat met zich te ontwikkelen en hopelijk te groeien. Op een bepaald moment is het voor ieder merk of bedrijf tijd om een nieuwe huisstijl te adopteren. Je staat er nu beter voor dan in de beginfase van je onderneming. Je hebt immers meer informatie over je klanten en je langere termijn doelen. Soms kan het echter ook heel lastig zijn om het bekende, die huisstijl die toch een hele tijd gewerkt heeft, achter je te laten voor iets nieuws en avontuurlijks. Waar moet je op letten als je je huisstijl gaat vernieuwen? Wat moet je wel en niet doen om deze verandering voor jouw bedrijf tot een succes te maken?

Doen

Denk heel goed na over de identiteit van je bedrijf. Inzicht in je missie, je visie en de normen en waarden binnen je bedrijf zijn van cruciaal belang om je doel te bereiken als je je merk anders gaat presenteren. Het is niet voor niets dat er gezegd wordt dat klanten niet kopen wát je doet, maar waaróm je het doet. Het aannemen van een nieuwe huisstijl gaat zoveel verder dan een nieuw logo ontwerpen.

Niet doen

Zoek je eigenlijk deze verandering omdat je zelf op je huisstijl uitgekeken bent, terwijl de huidige presentatie van je bedrijf het eigenlijk nog goed doet? Dit kan niet de motivatie zijn om een nieuwe huisstijl te introduceren. Iets wat al lang bestaat en al lang bekend is, ontkomt uiteindelijk inderdaad niet aan een nieuwe huisstijl. Laat het echter niet alleen hiervan afhangen en vraag je goed af wat je met een nieuwe huisstijl wil bereiken.

Doen

Onderzoek wie jouw ideale klant is. Het is verleidelijk om iedereen om je heen te zien als een potentiële klant. Echter als je niet specifiek bekijkt wie je ideale klant is, dan sla je misschien bij iedereen de plank mis. Het is belangrijk dat je klanten zich kunnen identificeren met jouw huisstijl. Daarbij wil je je huidige klanten niet wegjagen of buitensluiten, maar misschien is het ook tijd om een nieuw type klant aan te trekken. Luister naar je huidige klanten zodat je leert wat hen aantrekt in jouw bedrijf. Hoe ervaren je klanten jouw merk?

Niet doen

Een nieuwe huisstijl introduceren is een ‘big deal’. Wacht daarom vooral niet tot het laatste nippertje met het maken van een plan voor de grote presentatie van je nieuwe huisstijl. Het is verleidelijk om heel veel tijd en energie te steken in het ontwerp van de stijl zelf, en het dan zo’n beetje zichzelf te laten presenteren. Dat is een gemiste kans.

Doen

Omdat een groot deel van de identiteit van je bedrijf gepresenteerd wordt door je werknemers (als je die hebt), is het belangrijk dat je hen betrekt bij het ontwikkelen van je nieuwe huisstijl. Je hoeft heus niet ieders mening te weten en je werknemers te laten meebeslissen over je design. Het is echter wel van belang om duidelijk naar je werknemers te communiceren wat jij wil dat zij uitstralen als het om jouw bedrijf gaat. In veel gevallen zijn zij het visitekaartje van je onderneming. Het visuele uiterlijk van je merk is bijvoorbeeld een logo en een website. Maar de inhoud die je wil communiceren en de cultuur binnen je bedrijf zijn vaak net zo belangrijk of zelfs belangrijker.

Niet doen

Geleidelijk overstappen op een nieuwe huisstijl is een slecht idee. Het kan verleidelijk zijn om de kosten van zo’n transformatie te spreiden. Ook zoiets als eerst even de vorig jaar gedrukte flyers en visitekaartjes opmaken, is geen goed plan. Niets is verwarrender dan tegelijkertijd je nieuwe maar ook nog je oude huisstijl in gebruik hebben.

Doen

Denk aan het overleg omtrent copyright rondom je nieuwe design. Overweeg ook om je ‘trademark’, je handelsmerk te registreren.

Niet doen

Je concurrenten negeren is geen goed idee. Het is belangrijk om te weten hoe jouw industrie eruit ziet en zich presenteert, zodat jij je bedrijf op een waardevolle manier kunt onderscheiden. Het kan ook geen kwaad om te weten wat werkt in jouw industrie en wat niet.

Doen

Breng in kaart waar je nu staat met je bedrijf, maar vooral ook waar je naartoe wil. Je neemt geen nieuwe huisstijl aan die alleen gebaseerd is op je huidige situatie. Denk zeker zo hard na over de toekomstplannen voor je bedrijf. Hoe ziet je interne structuur er over een aantal jaar uit? Gaat je onderneming nieuwe producten ontwikkelen? Maak een vijf jaren plan.

Niet doen

Variatie aanbrengen in je uitstraling is geen goed idee. Verschil maken tussen je digitale huisstijl en je tastbaar materiaal bijvoorbeeld, helpt uiteindelijk niet om je boodschap duidelijk over te brengen naar de klant. Je zaait hiermee alleen maar verwarring.

Doen

Zoek professioneel advies. Een professional zal je aansturen om op zoek te gaan naar de antwoorden waarop beslissingen over een nieuwe huisstijl gebaseerd zullen worden. Zij stellen jou de juiste vragen en houden het einddoel duidelijk in zicht.

Zoals je ziet komt er veel kijken bij het aannemen van een nieuwe huisstijl. Het is even werk en het vereist inzicht in je bedrijf, maar het is zeker de moeite waard. Of het nou is omdat je klanten een beetje uitgekeken zijn op je huidige uitstraling, jij op zoek bent naar vernieuwing in je bedrijf of, laten we eerlijk zijn, je af wil van een negatief imago, vernieuwing in je huisstijl is meestal een goed idee. Neem de tijd om je goed voor te bereiden op deze switch en de toekomst van je bedrijf ziet er rooskleurig uit!