Goede nieuwsbrieven met MailChimp in een paar eenvoudige stappen

Zijn nieuwsbrieven dood? Zeker niet. Sterker nog: nieuwsbrieven zijn springlevend. Een goede nieuwsbrief blijft een uiterst effectief middel om klanten aan je te binden en je conversies en sales te verhogen. Maar daar gaan we al: dan moet je wel een goede nieuwsbrief hebben. Net zoals een goede nieuwsbrief je business kan boosten, kan een slechte nieuwsbrief deze behoorlijk om zeep helpen. Hoe zorg je nu voor een goede nieuwsbrief? We vertellen het je graag. Alles begint met de juiste tool. MailChimp is een fantastische (en voor kleine gebruikers gratis) oplossing om geweldige nieuwsbrieven te maken, met een professionele uitstraling en uitgebreide mogelijkheden tot beheer en optimalisatie.

MailChimp: één van ’s werelds populairste nieuwsbrief platforms

Miljoenen gebruikers maken gebruik van MailChimp en dat is niet voor niets. Nieuwsbrieven zijn al lang geen platte, saaie mails meer met louter tekst. Net zoals veel websites tegenwoordig draaien op een populair CMS als WordPress, zijn er speciale programma’s waarmee je jouw nieuwsbrieven kunt maken, opmaken, versturen en beheren.

Het mooie van MailChimp is dat het tot op een zeer acceptabele hoogte gratis is. Met een gratis abonnement kun je een behoorlijk riant adressenbestand samenstellen en met een frequentie nieuwsbrieven sturen die voor de meeste mensen meer dan toereikend zal zijn. Word je een zware gebruiker (of wil je gebruikmaken van de meer geavanceerde features), dan zul je moeten betalen. Voor MKB-bedrijven (of zzp’ers die echt lekker draaien) zijn de tarieven echter schappelijk.

Stap 1: bouw een adressenbestand op

De tijd dat je lukraak mensen in je adressenbestand mocht zetten, is al enige tijd voorbij. Was er vroeger sprake van “opt out” (je mocht mensen opnemen in je nieuwsbrief bestand, zolang je hen maar de mogelijkheid gaf om uit te schrijven), tegenwoordig gaat het om “opt in”: mensen moeten zichzelf inschrijven om je nieuwsbrief te kunnen ontvangen. Wil je succes oogsten met je nieuwsbrieven, dan zul je er dus eerst voor moeten zorgen dat je een adressenbestand gaat opbouwen.

Vraag bezoekers van je website (en via social mediakanalen) om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Benader reeds bestaande klanten en relaties met de vraag of je hen op mag nemen in je adressenbestand. MailChimp biedt je namelijk de mogelijkheid om vooraf goedgekeurde inschrijvingen te uploaden. Je kunt deze adressen los invoeren, maar ook in een keer een lijst uploaden (bijvoorbeeld een Excel- of csv-bestand).

Het opmaken van je nieuwsbrief is zeer eenvoudig

Veel mensen laten zich weerhouden van het versturen van nieuwsbrieven omdat het opmaken van een professionele nieuwsbrief lastig kan zijn. Met behulp van MailChimp kan dit echter zeer eenvoudig. Het programma werkt met een eenvoudige en intuïtieve “drag and drop” structuur. Je sleept met blokken om aan te geven welk element je waar wilt hebben. Met de online editor kun je de elementen direct invullen en vormgeven. Je hebt keuze uit tekstvlakken, tabellen, afbeeldingen en zelfs embeds van video’s.

Heb je een opmaak gevonden die je bevalt? Dan kun je deze opslaan als een template. Zo kun je zeer eenvoudig voor je volgende nieuwsbrief de gewenste opmaak inladen. Zorgen voor een herkenbare huisstijl is op deze manier een fluitje van een cent. Je kunt ook je vorige nieuwsbrief kopiëren in een nieuw bestand en dit bestand vervolgens aanpassen.

Eenvoudig versturen met verschillende mogelijkheden

MailChimp is een programma dat met je meedenkt. Zo zal het programma je adviseren met het sturen van je nieuwsbrieven. Je nieuwsbrieven kunnen bijvoorbeeld in batches worden verstuurd, zodat de kans dat deze als spam worden gemarkeerd minimaal is. Ook zal het programma suggesties doen voor de titel van je e-mail en kun je eerst een testmail sturen naar jezelf om het resultaat te bekijken. Met andere woorden: je maximaliseert je kans op succes op een zeer eenvoudige wijze.

Het echte goud: data en inzichten

Hoe weet je nu of je nieuwsbrieven scoren? Daar kan MailChimp je bij helpen. En wederom: daar hoef je dus geen betalende gebruiker voor te zijn en dat is best uniek. Heb je een nieuwsbrief verstuurd via MailChimp, dan krijg je zeer waardevolle data waarmee je de effectiviteit van je nieuwsbrieven kunt vergroten.

Elke gebruiker krijgt een rating die wordt aangegeven met sterren (tussen de 1 en 5). Een ster is de laagst mogelijke rating, wat erop neerkomt dat deze gebruiker jouw nieuwsbrief niet heeft ontvangen (als dat zo is, wordt dit ook expliciet gemeld) of niet heeft geopend. Heeft een gebruiker een waardering van vijf sterren? Dan is dit iemand om te koesteren; een echte ambassadeur van jouw bedrijf, want deze persoon opent elke mail en klikt op links. Met andere woorden: er is sprake van een maximaal engagement.

Overige statistieken die je kunt zijn, zijn onder andere de open rate, click rate, bounce rate, etc. Allemaal zeer interessant. Je kunt data gebruiken om meerdere distributielijsten te maken en je nieuwsbrieven op te splitsen. Het idee hierachter? Zo kun je jouw trouwe lezers een andere versie sturen van je nieuwsbrief. Dit is handig, ook om minder trouwe lezers te activeren met een aan hen gerichte oproep die de trouwe lezers niet te zien krijgen.

Hoe langer je het gebruikt, hoe beter je nieuwsbrieven worden

Hoe langer je gebruikmaakt van MailChimp, hoe beter en effectiever je nieuwsbrieven zullen worden. Je kunt namelijk doorlopend blijven optimaliseren en wij raden je dan ook echt aan om dit te doen.