Heb je een eenmanszaak? Dan heb je per 2020 een nieuw btw-identificatienummer
Zo’n 1,3 miljoen eenmanszaken ontvingen eind 2019 een nieuw btw-nummer van de Belastingdienst. Naar aanleiding van deze wijziging ben je als ondernemer verplicht om een aantal zaken aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan je factuurformat of briefpapier en je website. De belangrijkste aanleiding voor het nieuwe btw-nummer is de ‘ontkoppeling’ van het btw-nummer en het burgerservicenummer. Dit moet identiteitsfraude voorkomen en misbruik van persoonsgegevens tegengaan.
Btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer
Voorlopig heb je nog twee btw-nummers als je een eenmanszaak hebt. Dat komt omdat niet alle systemen bij de Belastingdienst tijdig konden worden aangepast. Je hebt voorlopig een:
- Btw-identificatienummer: je nieuwe nummer. Dit gebruik je op facturen, correspondentie, website of webshop en richting klanten en leveranciers.
- Omzetbelastingnummer: je oude nummer heb je voorlopig nog nodig als je contact hebt met de Belastingdienst.
Hoe herken je de twee btw-nummers?
Het btw-identificatienummer bestaat uit de landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en twee willekeurige cijfers. Deze 9 cijfers hebben niet langer iets te maken met je BSN-nummer. Het nummer ziet er bijvoorbeeld zo uit: NL123456789B98
Het omzetbelastingnummer begint met je burgerservicenummer, hierachter staat de toevoeging ‘B01’ of hoger, bijvoorbeeld: 123456789B01.
Wanneer ben je verplicht jouw btw-identificatienummer te vermelden?
Je moet jouw btw-identificatienummer vermelden op facturen die je verstuurt naar andere ondernemers, stichtingen en verenigingen. In veel gevallen stuur je particulieren geen factuur. Doe je dit wel, dan ben je in de meeste gevallen niet verplicht om je btw-identificatienummer te vermelden. Uitzonderingen hierop zijn:
- Een afstandsverkoop: export naar klanten in de EU die geen btw-aangifte doen.
- De levering van een voertuig dat (vrijwel) nieuw is aan een particulier uit een ander EU-land.
- Wanneer minimaal 80 % van je klanten ondernemers zijn. In dat geval moet je ook de particuliere klanten een factuur sturen en hierop moet je btw-identificatienummer staan.
Vergeet je nieuwe btw-nummer niet op je website te vermelden!
In 2019 mocht je als eenmanszaak jouw btw-nummer van je website of webshop halen, vanwege het gebruik van het BSN-nummer. Omdat dit met het nieuwe btw-identificatienummer niet meer aan de orde is, ben je vanaf 2020 weer verplicht het nummer te vermelden.
To-do lijst, wat moet je aanpassen?
Wat moet je nu concreet allemaal regelen?
- Verander je btw-identificatienummer op facturen en correspondentiemateriaal.
- Vermeld je nieuwe btw-nummer op je website of webshop.
- Breng klanten, leveranciers, je boekhouder en andere relevante personen op de hoogte van je nieuwe btw-identificatienummer.
Neem contact met ons op als je hulp kunt gebruiken! Wij passen je huisstijlmaterialen aan waar nodig en kunnen je huisstijl meteen updaten. Zo ga je 2020 fris van start!