Met de hoeveelheid aan informatie die iedereen dagelijks te verwerken krijgt via social media, is het een behoorlijke uitdaging om boven al dat geluid uit te komen en zichtbaar te zijn voor (potentiële) klanten. Wij hebben voor jou uitgezocht wat je moet doen om op te vallen met social media.

Kies het juiste platform

Kies op de eerste plaats het juiste social media platform. Facebook helpt bijvoorbeeld bij het bouwen aan organische relaties, Instagram en Pinterest hebben daarentegen vooral een visueel effect voor je bedrijf. Wat is voor jouw bedrijf het meest van belang?

Influencers

Laat je inspireren door anderen. Google wie het meest succesvol is in jouw industrie, maar kopieer uiteraard niet! Maak gebruik van influencers. Influencers hebben een groep followers op social media en als zo’n influencer jouw product aanprijst, helpt dat enorm. Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen kopen door peer recommendations en door wat ze anderen zien doen.

Meerwaarde

Maak het leuk en interessant. Het gaat niet meer alleen om het verkopen van jouw product, maar vooral ook om het gevoel dat het mensen geeft. Laat je klanten via social media weten dat je hen waardeert. Help je volgers door hen te verwijzen naar andere services of producten waarin zij geïnteresseerd zijn, maar die jij niet aanbiedt. Jij hebt waarschijnlijk connecties binnen jouw industrie die zij niet hebben, waardoor jij meerwaarde levert.

Vraag ook advies aan de mensen die jou volgen. Meer nog dan alleen een relatie hebben op social media, geef je zo waarde aan de mening van je publiek. Maak je posts meer interactief door het houden van quizzen en wedstrijdjes. Geef af en toe eens iets gratis weg. Lever extra kwaliteit aan je volgers door bijvoorbeeld How To video’s te maken.

Maak het persoonlijk

Wees jezelf en deel dat met je volgers. Zeker op social media platforms wordt een persoonlijk tintje gewaardeerd. Deel met je klanten hoe je bedrijf is begonnen, maar ook ervaringen die klanten hebben met jouw bedrijf. Soms mag je best even uitlichten wat je in het verleden gepresteerd of geleverd hebt. Zo leren je klanten je ook weer beter kennen.

Kwaliteit

Zorg er uiteraard voor dat op je grammatica niets aan te merken valt, dus let op de details.

Maak veel gebruik van foto en video. 65% van de mensen leren visueel. Ook anderen kijken meestal toch liever naar beelden dan een lap tekst op social media. Zorg ervoor dat je inhoud uitstraalt dat jij weet waar je het over hebt.

Stijl en Brand

Wees duidelijk over de stijl van jouw merk. Alles wat jij presenteert, verbaal maar zeker ook online, moet jouw stijl op alle mogelijke manieren uitstralen. Soms helpt het dan ook om voor je social media platform een bepaald thema te kiezen waar je je bij houdt. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruiken van dezelfde soort kleuren en filters waardoor je een stemming creëert die bij je merk past. Je wil met je stijlkeuze als het ware een verhaal vertellen. Kies daarom ook aantrekkelijke, overtuigende titels bij je foto’s.

Variatie

Breng variatie aan op je social media platforms. Gebruik je veel beeld, gooi dan toch ook af en toe wat tekst in je feed. Soms kan een tekstboodschap ineens aandacht trekken. Zorg er uiteraard voor dat je tekst van hoge kwaliteit is en dat duidelijk is wat je met je verhaal wil bereiken. Experimenteer ook met video’s en ga een keer live. Ook als het duidelijk voor jou is wat wel en niet werkt, hou toch de variatie erin.

Consequent

Laat sommige posts met regelmaat terugkomen want dat valt op. Bijvoorbeeld een wekelijks vraag en antwoord sessie, maar ook iedere vrijdag live gaan trekt mensen naar je platform. Iets dergelijks kun je doen op alle verschillende platforms, dus kijk welke het best bij jouw stijl of product past. Maak daarom ook beslist een social media plan. Structuur staat aan de basis van jouw succes op social media. Wees consequent. Het helpt niet om zo nu en dan te posten, of de ene week veel om vervolgens een week MIA te zijn.

Experimenteer

Weet wie je klanten zijn. Geef antwoord op vragen waarvan ze nog niet wisten dat ze deze vragen hadden. Soms zul je moeten experimenteren. Plaats dezelfde post op verschillende platforms en op verschillende tijden, en kijk waarop het meest gereageerd wordt. Je merkt dan ook op welk moment jouw volgers het meest waarschijnlijk je posts te zien krijgen. Er is geen ultieme wijsheid over het plaatsen van posts op een bepaalde tijd. Platforms zoals Facebook veranderen hun logaritmes die bepalen wie jouw bericht wel of niet te zien krijgt zo regelmatig, dat het een dagtaak is om bij te houden wanneer je het best kunt posten. Doe dit jezelf niet aan en focus op de andere tips om op te vallen met social media.

Passie

Iedereen heeft iets andere ideeën over wat het meest van belang is als je eruit wil springen op social media. Over een paar dingen is iedereen het echter eens: Creëer een authentieke connectie met je volgers, ook als je een massale hoeveelheid volgers hebt. Besteed tijd aan deze relaties. Reageer op vragen en opmerkingen, maar ook op reacties op jouw posts op social media. Hierdoor geef je meer aan je (potentiële) klanten dan zij verwachten. En als je echt gepassioneerd bent over jouw product, is dat besmettelijk, zelfs via social media. Onderschat dat niet dus wees authentiek als je het hebt over je passie, jouw bedrijf. Mensen kopen lang niet altijd wat je doet, maar vooral ook waarom je het doet. Gebruik maken van social media is een geweldige manier om dat te communiceren.