Seo en sea: dit is wat je weten moet voor een optimale online vindbaarheid

Het zijn termen waar je ongetwijfeld al enigszins bekend mee bent: seo (search engine optimization) en sea (search engine advertising). Maar wat betekenen die termen nu precies en hoe kun je seo en sea effectief inzetten voor je website? Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn, want je website is een onmisbaar marketinginstrument. Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk relevante bezoekers en een zo hoog mogelijke conversie. Zoekmachineoptimalisatie en zoekmachinemarketing kunnen hiervoor zorgen. Wij leggen je de verschillen tussen seo en sea uit en vertellen je de basisbeginselen die je moet kennen om hier succesvol mee aan de slag te gaan.

Het verschil tussen seo en sea: organisch versus betaald

Het belangrijkste verschil tussen seo en sea zit in de kosten. Natuurlijk is er ook een wezenlijk verschil in hoe deze twee werken, maar daar komen wij dadelijk nog op. Seo is de organische kant van online marketing. Goede seo zorgt ervoor dat je goed wordt gevonden in de zoekmachine bij voor jou relevante zoekopdrachten door de juiste doelgroep. Seo kent een technisch aspect (de optimalisatie van je website) en een tekstueel aspect (optimaal gevonden worden door de juiste teksten). De combinatie van techniek en teksten bepaalt je vindbaarheid.

Seo is in de basis dus gratis. In die zin: je hoeft niet te betalen om seo toe te passen. Je kunt dit met de juiste kennis zelf doen. Schakel je een seo-specialist in, dan betaal je natuurlijk wel voor zijn/haar diensten, maar iedereen kan zelf seo bedrijven zonder hiervoor te hoeven betalen.

Sea kost wel geld. Waarom is dit dan toch een belangrijk onderdeel van je online marketing? Waarom zou je voor sea betalen als je met seo goed gevonden kunt worden? Het verschil zit in de garantie van resultaat. Met seo heb je nooit de harde zekerheid dat je ook echt goed gevonden gaat worden. Of je een toppositie krijgt in de zoekresultaten, is afhankelijk van hoe goed je seo toepast, maar ook van je historie (hoe langer je website bestaat, hoe meer autoriteit je opbouwt) en nog enkele andere factoren waar we dadelijk op inzoomen.

Sea biedt je gegarandeerd resultaat, althans: wat je zichtbaarheid betreft. Met sea koop je een positie in de zoekmachine. Omdat je betaalt voor of een vertoning, of een gewenste actie. Ook hier komen we dadelijk nog op terug.

De basis van seo

Werkelijk iedereen die een website heeft, doet er verstandig aan om tijd en moeite te investeren in seo, of – indien je zelf niet over de benodigde kennis beschikt – te investeren in een seo specialist die ervoor kan zorgen dat jouw vindbaarheid optimaal wordt.

Om de wisselwerking tussen het technische gedeelte en het tekstuele gedeelte duidelijk te maken, kunnen we de volgende vergelijking gebruiken: om een formule 1 race te winnen, heb je een snelle auto nodig én een goede coureur. Je website is in deze vergelijking de snelle auto en je teksten zijn de goede coureur.

Heb je een technisch perfect geoptimaliseerde website, maar zijn je teksten niet relevant, of spelen deze niet in op de behoeften van de doelgroep, zul je nooit optimaal gevonden worden. Andersom geldt ook: je teksten kunnen nog zo goed zijn, als de technische basis van je site niet voldoende is, zul je nooit een hoge ranking kunnen bemachtigen.

Wat zijn dan de technische factoren die van invloed zijn op je seo? Dat zijn er talloze, maar dit zijn de belangrijkste:

  • Een beveiligde https-verbinding
  • Een website die snel laadt (in minder dan 5 seconden)
  • Een website die geschikt is voor mobiele weergave
  • Een snelle host
  • Up tot date techniek
  • Een goede sitemap
  • Een goede URL-structuur
  • Meer geavanceerde technieken zoals caching en minificatie

Voldoet je website aan de bovenstaande punten? Dan heb je een uitstekende basis voor een goede seo-score. Kijken we naar je teksten, dan zijn de volgende zaken belangrijk:

  • Organische, bezoekers-georiënteerde teksten (je schrijft immers voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine)
  • Correct gebruik van titels en koppen
  • Goede meta-omschrijvingen van je pagina’s
  • Correct gebruik van keywords en duidelijkheid waar je pagina’s over gaan
  • Goede alt-beschrijvingen van je foto’s
  • Interne en externe relevante links
  • Geen trucjes! De zoekmachine trapt hier allang niet meer in

Daarnaast zijn er nog enkele zaken die je autoriteit vergroten: zo krijg je een hogere ranking naarmate meer (relevante en goede) websites naar je linken. De zoekmachine ziet dit als een teken van kwaliteit. Ook kan het lonend zijn om met je website in te spelen op meer geavanceerd en opkomende seo-technieken zoals structured data, featured snippets, rich snippets, semantic search en voice search, maar dit vereist meer gespecialiseerde kennis.

Wat kun je precies met sea?

Zoals wij al eerder schreven: sea kost je geld, maar kan je ook een hoop opleveren. Bij sea kun je grofweg kiezen voor twee verschillende varianten: display en search.

Met display koop je advertentieruimte. Jouw display-advertentie kan worden getoond wanneer iemand naar jouw producten of diensten zoekt, of wanneer iemand zich begeeft op een relevante website die een link heeft met jouw producten of diensten. Wanneer je bijvoorbeeld een reisbureau hebt en reizen naar de Verenigde Staten aanbiedt, kan jouw advertentie getoond worden op toeristische websites over New York.

Er zijn diverse manieren om te betalen voor je display-advertentie, maar een veelgebruikte manier is “CPM”: kosten per duizend vertoningen. Goed om te weten: je bepaalt zelf altijd je budget en betaalt nooit meer dan je van tevoren aan budget reserveert.

Search speelt in op zoekgedrag van gebruikers en deze vorm van sea is vergelijkbaar met seo: een gebruiker doet een zoekopdracht en jouw website komt naar voren. Het verschil is nu dat je met seo niet gegarandeerd bent van een hoge positie in de zoekmachine, maar dat je dit met sea wel bent (al is dit afhankelijk van je kwaliteitsscore, de kwaliteit van je advertentie in combinatie met je bod).

Een veelgebruikte vorm van sea in deze vorm is CPC: cost per click. Je betaalt niets voor de vertoning van je advertenties, maar betaalt een bedrag per klik. Hoe hoog/prominent je advertentie wordt getoond, is afhankelijk van hoe goed deze is (Google kijkt sterk naar kwaliteit en relevantie) in combinatie met wat je maximaal wenst te betalen voor een klik.

Je adverteert op zoekwoorden. Om het voorbeeld van het reisbureau te gebruiken: stel dat je adverteert op de term “vakantie naar New York”. Iemand die hierop zoekt, kan jouw advertentie te zien krijgen. Stel dat je bereid bent om maximaal 2 euro te betalen per klik en je een budget hebt van 1000 euro, dan kun je 500 kliks genereren. Er zitten hier wat nuances aan en er zijn nog veel meer manieren om te betalen (onder andere op basis van conversie), maar dit is in de basis hoe sea werkt. Omdat je gericht adverteert (en bij search betaalt voor resultaat), kan sea een prachtige manier zijn om meer klanten binnen te halen.

Ons advies: seo is verplichte kost en sea is bijzonder aantrekkelijk indien je budget hebt. Ga maar na: welke andere vormen van adverteren ken je waarbij je alleen betaalt voor resultaat en je bovendien alles kunt meten?

Wil je dat wij eens vrijblijvend een blik werpen op jouw website?
Neem dan gerust contact op met Marjolein via: marjolein@brndtfy.nl