fbpx

Zo zorg ook jij voor een spetterende elevator pitch

De elevator pitch: de een gaat er heerlijk op, bij de ander verschijnt direct het zweet op de rug. Hoe kan dat toch? Het heeft ongetwijfeld voor een groot gedeelte te maken met de spanning en de druk die komen kijken bij het pitchen. Je krijgt één kans, hebt weinig tijd en moét indruk maken. Voor sommige mensen is dit een heerlijk gevoel; er zijn nu eenmaal natuurtalenten. Maar vergis je niet: lang niet iedereen die een daverende pitch geeft, is van nature een fantastische pitcher. Zorgen voor een goede elevator pitch betekent voor heel veel mensen oefenen, oefenen, oefenen en gewoon durven. Ook jij kunt zorgen voor een elevator pitch waarmee je mensen overtuigt, ook al denk je dat je geen goede pitcher bent. Dit is wat je moet weten.

Cut the crap: zorg voor maximale impact

Wat is de nummer één fout die gemaakt wordt bij elevator pitches? Te veel willen vertellen. Het is verleidelijk om alle goede punten van jou als persoon of ondernemer te vertellen, of om op te sommen waar jouw bedrijf of merk allemaal voor staat. Gaat dit je de winst in de pitch opleveren, of ervoor zorgen dat de andere partij met jou in zee gaat? Waarschijnlijk niet.

Bij een elevator pitch draait het om maximale impact. Het gaat er niet om hoeveel je vertelt, maar wat je vertelt en wat hiervan de impact is. Het is dus helemaal niet erg om in jouw pitch bepaalde vragen onbeantwoord te laten. Sterker nog: een vleugje mysterie kan er zelfs voor zorgen dat jouw publiek alleen maar meer interesse krijgt. Zolang je de belangrijkste vragen maar beantwoordt. Welke vragen dat zijn? Dat bedenk je van tevoren en daar is een goede methode voor.

Wat moét je publiek weten?

In hoeverre gaat de elevator pitch om jou? Natuurlijk: je wilt jezelf verkopen, maar elke goede verkoper weet: luisteren is net zo belangrijk als spreken. Tijdens je elevator pitch kun je niet luisteren, je bent immers bezig met een monoloog. Zorg er daarom van tevoren voor wat belangrijk is voor jouw publiek. Je wilt je publiek precies die dingen vertellen die het graag wil horen. Dat betekent uiteraard niet dat je hen naar de oren gaat praten, maar weet wie je tegenover je hebt en welke unieke kenmerken en USP die jij hebt voor hen interessant zijn.

Elke elevator pitch is voor een groot deel anders. Succesvol inspringen op de behoefte van je publiek met een custom made pitch: daar scoor je mee. Ben je met jouw onderneming in de race om een mooie som kapitaal binnen te halen bij een investeerder met een sterke fixatie op rendement, dan zal je toehoorder (of toehoorders) geïnteresseerd zijn in hoe jij ervoor zorgt dat een investering een uitstekend rendement oplevert. Houd je dezelfde pitch bij een investeerder wiens historie aantoont vooral te willen investeren in innovatieve bedrijven, leg dan het accept op hoe jouw innovaties het verschil maken. Het is een zeer eenvoudig voorbeeld, waarmee wij alleen maar willen zeggen: je pitch is nooit 100% hetzelfde.

Make them remember you

Deze tip is vooral nuttig wanneer je pitcht met meerdere partijen. In een elevator pitch heb je – dat zal inmiddels geen verrassing meer voor je zijn – zeer weinig tijd. De impact die je maakt, gaat verder dan de woorden die je gebruikt. Je verhaal kan nog zo goed zijn, als je als persoon geen indruk weet te maken op je publiek, slinken je kansen op succes. Zorg ervoor dat mensen jou herinneren. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren en het beste is om hiervoor te kijken naar wie jij bent als persoon. Wat maakt jou uniek? Wat zijn jouw onderscheidende eigenschappen? Ben je ad rem en welbespraakt? Gebruik dit. Schroom niet om humor te gebruiken of een prikkelende uitspraak te doen. Niets is zo jammer als een saaie pitcher.

Eindig sterk en laat ze hongerig achter

Wat kenmerkt bijna alle goede pitchers? Ze hebben een feilloos gevoel voor opbouw. Natuurlijk: met een knaller binnenkomen en meteen indruk maken, is lekker, maar het gevoel dat mensen hebben aan het einde van jouw elevator pitch, is net zo belangrijk. Een techniek die goede pitchers beheersen, is hun pitch zo afsluiten dat toehoorders méér willen. Je hebt aan alle vereisten voldaan en hebt de kern van je verhaal krachtig en effectief overgebracht; rond af met een sterke finish waardoor je publiek nieuwsgierig wordt naar meer. Hoe je eindigt, kan de doorslag geven.

Oefen en vraag feedback

Wil je zeker weten dat jouw pitch goed is? Zorg dan dat je hem tot in de puntjes beheerst. Dat betekent uitvoerig oefenen. Niet alleen voor de spiegel: juist voor een publiek. Vraag mensen die jij hoog hebt zitten (en die ervaring hebben met pitches) om jouw pitch te beoordelen en je van feedback te voorzien. Gebruik deze feedback om nog beter te worden.

Blijf opletten tijdens de pitch

Je kunt je nog zo goed voorbereid hebben en nog zo’n goed gevoel hebben over je pitch: blijf alert tijdens het pitchen. Kijk goed naar signalen die je publiek je geeft. Merk je dat de aandacht verslapt, of zie je aan de lichaamstaal van je toehoorder(s) dat je pitch niet werkt: zorg dan altijd voor een back-up plan en verleg de aandacht naar een ander onderdeel. Dit is het moment waarop je jouw pitch kunt verliezen…. of het publiek juist weer voor je kunt winnen.

Brndtfy

Burgemeester Stramanweg 105
1101 AA • AMSTERDAM

info@brndtfy.nl
+31 (20) 229 62 15

BTW-ID: NL002172164B74

© 2020 BRNDTFY. Alle rechten voorbehouden.