Succesvol rebranden: hoe pak je dat aan?

Je merk een make-over geven: het is niet iets dat je met regelmaat doet. Gelukkig maar, want dit zou geen goed teken zijn. Te vaak rebranden betekent waarschijnlijk dat je zoekende bent of dat je merk, product of dienst simpelweg niet aanslaat. Toch kan het iedere ondernemer en elk bedrijf een keer gebeuren: je staat aan de vooravond van een herpositionering van je merk. Spannend? Best wel. Het biedt echter nieuwe mogelijkheden, zeker wanneer je het hele proces goed aanpakt.

Dat is direct de belangrijkste vraag: hoe zorg je nu voor een succesvolle rebranding? Je bedrijf een make-over geven, gaat verder dan alleen een nieuw logo ontwerpen, of een kleurtje of slogan aanpassen. Een rebranding betekent dat je opnieuw onder de loep neemt waar jij of je bedrijf voor staat. Waarom doe je wat je doet? In welke behoefte wil je voorzien voor je doelgroep en hoe ga je hiervoor zorgen?

Back to basics

Om te zorgen voor een succesvolle rebranding, is het belangrijk om “back to basics” te gaan. Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je dit kunt doen, maar een bewezen effectieve methode voor het uitdenken van een strategie is de “golden circle” van Simon Sinek. Wie na gaat denken over een nieuwe strategie, begint vaak bij het product: wat is het, hoe gaan we dit vermarkten? Marketingoeroe Sinek suggereert een andere opbouw. Hij begint bij het “Waarom?”

Waarom doe je wat je doet? Dit is een uitstekende eerste vraag om jezelf te stellen wanneer je een succesvolle make-over voor je bedrijf wilt bewerkstelligen. Uit deze vraag vloeit de rest namelijk voort. Je zult zien dat het formuleren van een goed antwoord op deze vraag ertoe leidt dat je de andere vragen “Wat?” en “Hoe?” ook eenvoudiger kunt beantwoorden.

Waarom is “Waarom?” zo belangrijk?

Wanneer je gaat werken aan een rebranding, doe je dit omdat je wilt dat je merk anders in de markt komt te staan. Een verandering in filosofie, nieuwe doelgroepen aanboren, zorgen voor een ander imago: wat het ook is; je ziet ergens ruimte voor verbetering. Met andere woorden: je wilt een frisse nieuwe (door)start maken en daarom moet de kern van je bedrijf, de hele reden waarom je er bent, duidelijk zijn. Allereerst voor jou, want pas als jij helder voorogen hebt waarom je doet wat je doet, kun je dit effectief communiceren naar je doelgroep(en) toe.

Dus: stel jezelf eerst de vraag: waarom doe ik wat ik doe? Ben je bijvoorbeeld een schoenenwinkel, dan kan een mogelijk antwoord zijn: omdat ik iedereen kwaliteitsschoenen tegen betaalbare prijzen wil verkopen, of: omdat ik wil dat ook kleine kinderen mooie merkschoenen kunnen kopen. Dit korte, eenvoudige antwoord vormt de ruggengraat van je strategie; je kunt hier altijd op terugvallen.

Het vervolg: “Wat?” en “Hoe?” met het oog op je doelgroep

Nu je de belangrijke eerste vraag hebt beantwoord, kun je opnieuw naar twee belangrijke facetten van je merkfilosofie kijken: wat en hoe. Het “Wat?” vloeit voort uit je antwoord op de eerste vraag. Als je kwaliteitsschoenen tegen betaalbare prijzen wilt verkopen, dan kun je in dit stadium verder definiëren aan welke eisen deze schoenen dan wel en niet moeten voldoen. Vervolgen ga je in het gedeelte “Hoe?” bepalen op welke manier je jouw doelgroep wilt bereiken.

Het werken volgens deze methode is niet “de manier”. Er zijn tal van manieren om tot een succesvolle rebranding te komen, maar door deze vragen te volgen, weet je dat de cirkel aan het einde rond is. Vervolgens kun je aan de slag met de daadwerkelijke rebranding. Je weet nu waar je voor staat met je merk in je nieuwe strategie. Nu kun je jouw brand values vast gaan leggen en bepalen hoe je deze tot uiting brengt.

Verbind je nieuwe identiteit met de wensen en eisen van je doelgroep

Cruciaal in elke make-over van je merk, is dat je met je merk aansluiting vindt bij de wensen en eisen van de doelgroep. Geen merk kan succesvol zijn zonder op de juiste manier op de behoeften van de doelgroep in te spelen. Waarschijnlijk ben je tot de conclusie gekomen dat je jouw doelgroep op een andere wijze wilt bereiken en benaderen; dat je jouw merk wilt herpositioneren. Een rebranding is daarvoor hét middel.

Zorg dat je weet wie je doelgroep is. Heb je hier al een gedetailleerd beeld van? Test dit dan opnieuw. Met jouw diensten en/of producten voorzie je in een behoefte van jouw doelgroep. Zij hebben een vraag of behoefte; jij hebt de oplossing.

  • Wat zoekt jouw doelgroep in jouw dienst of product?
  • Wat onderscheidt jou van anderen en wat zijn jouw USP’s?
  • Welke oplossing bied jij? Met andere woorden: welk probleem of welke vraag los je voor hen op en in welke behoefte voorzie je?

Naar buiten treden op de juiste wijze

Heb je de bovenstaande vragen beantwoord, dan is achter de schermen je rebranding klaar. Jouw merk is nu helemaal in lijn met waar jij vindt waar je voor staat en je levert de juiste diensten/producten aan een gedefinieerde doelgroep. Nu is het tijd om naar buiten te treden.

In het “Hoe?”-stadium heb je nagedacht over hoe jij jezelf wilt profileren. Nu is het zaak om dit op de juiste manier uit te werken: je huisstijl en tone of voice kunnen worden veranderd, dus wellicht ga je aan de slag met nieuwe logo’s, kleuren, pay-offs…. wat dan ook. Wat je ook doet: je zorgt ervoor dat het in lijn is met de antwoorden die je op jouw vragen hebt geformuleerd. Heb je hiervoor externe hulp nodig, zoals een designer, een tekstschrijver of marketeer? Schakel deze hulp dan in en zorg voor een juiste doorvertaling van je filosofie.

Blijf meten en optimaliseren

Je kunt alles nog zo goed uitgedokterd hebben: alleen de praktijk zal uitwijzen of jouw merk make-over geslaagd is. Vraag dus om feedback en verzamel data. Wees vooral niet bang om de puntjes op de “i” te zetten en te optimaliseren waar nodig.