Ben je een startup? Maximaliseer je groei en succes met deze stappen

Startups schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Dat is niet verwonderlijk, want ondernemen is en blijft een prachtig iets. Steeds meer mensen wisselen een fulltimebaan in loondienst in om voor zichzelf te beginnen, of combineren een parttimebaan met een eigen onderneming. Elke startup begint natuurlijk vol vertrouwen. Je hebt een idee, dienst of product waar een markt voor is. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat je die markt ook echt gaat bestormen?

De harde realiteit is dat de meeste startups het niet redden. Kijk naar alle nieuwe bedrijfjes een a twee jaar nadat zij begonnen zijn en het gros is alweer gestopt. Dat is hartstikke zonde, want in lang niet alle gevallen lag het aan de kwaliteit. Slagen als startup draait in grote mate om zichtbaarheid. Je kunt nog zo’n goede boodschap hebben: als je praat maar niemand je hoort, komt die boodschap niet aan.

Heb jij een startup of ben je van plan om een bedrijf te starten? Lees dan eens rustig de onderstaande tips door.  Ze zijn uiteraard geen garantie voor succes, want of je startup het gaat redden, is nooit met zekerheid te zeggen. Wanneer je deze tips opvolgt, zul je echter merken dat je een goede basis legt en houvast creëert. Kom je dat lastige eerste jaar door, dan heb je de belangrijkste horde genomen.

Treed pas naar buiten als je daar helemaal klaar voor bent

De verleiding is zo groot om te starten. Ook al staan nog niet alle puntjes op de “i”; je bent klaar om te vlammen. Denk echter goed na over het moment waarop je naar buiten treedt. Je krijgt maar één kans om goed te beginnen.

Hoe vaak kom je het wel niet tegen: bedrijven die al volop communiceren, maar nog niet kunnen leveren wat zij willen gaan leveren. Je bent vast wel eens een website tegengekomen die je vertelt wat er allemaal gaat gebeuren. Interessant, maar kom je nog eens terug? Waarschijnlijk niet: als iemand niet biedt wat je zoekt en wat is beloofd, dan ga je elders kijken.

Het is heel begrijpelijk dat je ongeduldig bent, maar te vroeg beginnen is een grote valkuil voor veel startups. Waarom? Je krijgt dan namelijk zeer waarschijnlijk te maken met situaties en problemen waar je nog niet aan hebt gedacht. Zorg daarom eerst voor een gedegen plan en zorg ervoor dat aan alle voorwaarden voldaan is.

Maak een gedegen ondernemingsplan

De kans om met je startup een goede start te maken, neemt aanzienlijk toe met een gedegen ondernemingsplan. Dit is een onderdeel waar veel ondernemers niet warm voor lopen. “Ik weet toch wat ik wil gaan doen? Het zit allemaal in mijn hoofd.” Dat klopt, maar zet het op papier. Een ondernemingsplan maken, betekent echt niet dat je een epos van honderden pagina’ s moet schrijven. Het helpt echter wel om de belangrijkste punten uit te denken en vast te leggen. Je ondernemingsplan is de stok achter de deur waar je in een later stadium altijd op terug kunt vallen.

Wat wil je dan opnemen in je ondernemingsplan? Denk in elk geval aan de volgende punten:

  • Je missie en visie
  • Je doelstelling (voor de eerste paar jaar, van jaar tot jaar)
  • Je USP’s: waarom ben jij uniek?
  • Je doelgroep
  • De 4 p’s: product, plaats, promotie en prijs

Door goed over deze zaken na te denken en ze vast te leggen, stippel je als het ware een koers uit voor je bedrijf. Alle acties die je wilt ondernemen, kun je toetsen aan je ondernemingsplan. Dit maakt het eenvoudiger om de juiste strategische keuzes te maken.

Zorg dat je communicatie in orde is

Heb je jouw ondernemingsplan uitgewerkt en zijn alle belangrijke zaken vastgelegd, dan is het tijd om na te denken over hoe je naar buiten gaat treden. Met andere woorden: ga aan de slag met je website, je logo en huisstijl, je visitekaartjes, je social mediakanalen en alle andere kanalen en platforms die je nodig hebt. Denk ook na over een consistente stijl en tone of voice

Je zult merken dat deze stappen op natuurlijke wijze voortvloeien uit je ondernemingsplan. Je weet immers goed wat je wilt gaan doen en wat daarvoor nodig is. Wanneer je jouw ondernemingsplan opvolgt met een duidelijk plan voor je zichtbaarheid en communicatie, zul je de kans maximaliseren dat je vanaf het moment dat jij jezelf aan de buitenwereld presenteert, jij jouw zaakjes goed voor elkaar hebt.

Wanneer je “in business” bent, zul je merken dat er altijd dingen op je af komen waar je niet aan hebt gedacht, of die je niet had verwacht. Dat geeft niet: dat is onderdeel van de charme van ondernemen. Het is echter wel belangrijk dat je een plan hebt waarop je terug kunt vallen zodat je in elke situatie weet wat je moet doen.

Om een concreet voorbeeld te geven: stel dat je een horloge webshop wilt beginnen. Je hebt de merken aan boord gekregen die je wilde, hebt gezorgd voor een fraaie webshop en kort na opening: voilà; je eerste klanten. Lange tijd gaat het goed, maar ineens is er een klant met een defect horloge. Hoe ga je hiermee om? Hoe kan het worden geretourneerd? Wat zijn de garantievoorwaarden en wie draait voor welke kosten op? Dit is slechts een voorbeeld om aan te tonen dat je als startup over alles nagedacht moet hebben.

Investeer in jezelf en laat jezelf zien

Succes komt niet vanzelf. Een startup laten groeien, betekent keihard werken. Wees bereid om in jezelf te investeren. Zorg voor maximale zichtbaarheid. Hoe je dit doet? Geven, geven, geven. Maak blogs, zoek de interactie op met je doelgroep op sociale media en zet jezelf neer als expert op je vakgebied. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door content te maken voor andere platforms of samen te werken met andere partijen. Je verdient hier wellicht niet direct aan, maar je merk komt op nieuwe plekken terecht, je zichtbaarheid neemt toe en je zult meer en meer klanten weten te bereiken. Onthoud altijd: ondernemen is geen sprint, maar een marathon. Maar zelfs marathonlopers weten: winnen wordt eenvoudiger na een lekkere start.

Leave a Reply

Brndtfy

Burgemeester Stramanweg 105
1101 AA • AMSTERDAM

info@brndtfy.nl
+31 (20) 229 62 15

BTW-ID: NL002172164B74

© 2020 BRNDTFY. Alle rechten voorbehouden.