Ieder jaar weer lees je overal op het web over de voorspelde trends voor het komende jaar. Ook in webdesign durven diverse ontwerpers het aan om hun mening over de opkomende fashion naar buiten te brengen. Je kunt je afvragen waarop deze voorspellingen gebaseerd zijn. Zijn er nieuwe ontwikkelingen die dit jaar met volle kracht ingezet gaan worden? Zijn er trends die ieder jaar, inclusief nu, gestaag voortzetten? Hoe denken wij daar eigenlijk over? Zien wij nieuwe trends ontspruiten in 2019?

Wij onderscheiden twee soorten webdesign trends: Basics die wellicht al langere tijd gebruikt worden maar het nog steeds goed doen, en min of meer kortdurende rages die momenteel wel dusdanig opvallen dat een site er beter van wordt. Dit soort trends springen goed in het oog en trekken dus veel aandacht.

Welke stijl je uiteindelijk kiest voor jouw site, hangt volledig af van je doel en ook van je publiek. Welke boodschap wil je overbrengen? Welke logische volgende stap wil jij dat je klant neemt?

De enorme variatie in mogelijkheden zorgt ervoor dat je site uiteindelijk prima past bij jouw bedrijf. Laten we eens kijken welke mogelijkheden er allemaal zijn om een degelijke site te bouwen, maar ook met de mode mee te gaan.

1 Hou het mobiel

We weten allemaal dat er meer gesurft wordt op een mobiele telefoon dan op welk ander device dan ook. Het is dan ook een must om je website mobiel vriendelijk te laten zijn. Gebruikersgemak gaat voor welk ander snufje dan ook, dus besteed hier voldoende aandacht aan. 

2 Grote ‘knoppen’

Met gebruikersvriendelijkheid in mind valt op dat veel designers werken met grote menu knoppen, om het makkelijker te maken voor bezoekers om mobiel de website te navigeren. Er is dan vaak minder tekst en het menu moet goed aangeven wat het doel van de website is.

3 Scrollen

Omdat iedereen tegenwoordig toch al volledig gewend is aan het moeten scrollen om een hele site te kunnen bekijken, deinst men er niet meer voor terug om veel scrollen te integreren in de basispagina van de site. Dat wil niet zeggen dat er meer tekst gebruikt wordt, integendeel. Wat betreft ontwerp echter biedt meer ruimte gewoon meer mogelijkheden.

4 Minder tekst maar kwalitatief van hogere waarde

Een trend die zich al in voorgaande jaren is gaan ontwikkelen en die nu alleen maar verder doorzet, is het gebruiken van weliswaar minder tekst, maar tekst van hogere kwaliteit. De lezer is gewend aan een dusdanig grote hoeveelheid beschikbare informatie van slechte kwaliteit, dat sites zich willen onderscheiden door om te schakelen van kwantiteit naar kwaliteit. Veel tekst schrikt lezers af, dus de boodschap moet kort en krachtig overgebracht worden.

5 Minimalisme

Minder tekst komt vaak met een eenvoudiger design. Waar men in veel andere dingen in het leven op dit moment voorkeur geeft aan minimalisme, is dat zeker ook zo op het gebied van webdesign. Het is geen doel op zich om weinig informatie te verschaffen, maar het is wel de bedoeling dat de bezoeker niet afgeleid wordt van de doelstelling van de site. Jarenlang is er gewerkt aan prachtige en opvallen mooie websites, terwijl daar soms vergeten werd dat de site niet slechts een kunstwerk van de ontwerper is. Een fraaie site wordt nog steeds veel gewaardeerd, maar de kenner gaat steeds vaker voor een gevoel van minder is uiteindelijk meer.

6 Meer dimensies

Ondanks de neiging naar minimalisme, wordt ook wel weer meer gebruik gemaakt van driedimensionale ontwerpen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van organische, natuurlijke vormen die websites een speels tintje geven. Zeker als er gebruik gemaakt wordt van eigen foto’s of illustraties, in tegenstelling tot het gebruik van stockfoto’s. Technologie kan op deze wijze wat menselijker gemaakt worden. Ook doen designers steeds meer met overlappend design.

7 Micro interacties

Om een site onopvallend interactief te maken, maken steeds meer designers gebruik van micro interacties. Door een onopvallende beweging die nauwelijks zichtbaar is op het scherm, wordt de aandacht van een bezoeker over de website geleid, in een richting die gewenst is. Deze techniek creëert veel duidelijkheid als het gaat om wat de bedoeling is van deze site, en verhoogt hierdoor een aspect van het gebruiksgemak.

8 Font

Een opvallende trend die zich duidelijk voortzet in 2019 is het gebruik van geheel andere lettertypen en grootte. Omdat scrollen niet meer op de zwarte lijst staat, zijn de mogelijkheden om op een geheel nieuwe wijze met stijl en het gebruik van typografie om te gaan enorm toegenomen. We zien dat globaal bekende bedrijven zoals Mailchimp en Uber hier helemaal het voortouw mee genomen hebben door hun logo volledig te veranderen, door gebruik te maken van een volledig andere stijl op het gebied van lettertype. Er wordt steed smeer gebruik gemaakt van fonts die van origine niet voor het scherm bedoeld waren, maar voor print. Nu geven deze fonts tekst een heel ander gevoel, en daardoor vallen ze op. Sommige bedrijven gaan zelfs een stap verder door een geheel nieuw en eigen lettertype te ontwikkelen.

9 Kleurgebruik met lef

Op het gebied van kleur zijn trends soms moeilijk te volgen. Hoewel we op dit moment nog altijd websites zien waar pasteltinten absoluut het meest geschikt zijn, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van felle en soms tegengestelde kleuren. Wat kleuren betreft blijft het het meest belangrijk wat voor soort bedrijf deze site representeert, en hierop moet het kleurgebruik aangepast worden.

10 Inclusive design

Het is tegenwoordig steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat jouw site bruikbaar is voor een groot publiek. Daarom wordt er meer gelet op onderdelen van design die het gebruiksgemak van diegenen met tijdelijke, situationele of langdurige beperkingen, in het oog houden. Deze trend zet niet het doel, maar de mens centraal.