Is mijn website aan vervanging toe?

Wat nog niet eens zo heel erg lang geleden een bijzaak was, is inmiddels jouw nummer éen focus. We hebben het over je website. Het is hoogstwaarschijnlijk de primaire bron voor informatie voor je doelgroep en misschien wel je belangrijkste marketinginstrument. Althans: dat zou het kunnen en misschien ook wel moeten zijn.

Is dit niet het geval: waar ligt dit dan aan? Je kunt anno nu eigenlijk niet meer zonder goede website. Zonder website die goed vindbaar is en waarmee je (nieuwe) klanten aan je kunt binden, mis je belangrijke kansen. Natuurlijk heb je een website, maar doet deze voor je wat deze zou kunnen en moeten doen? Onderstaand een aantal signalen die erop duiden dat je website aan vervanging toe is.

Je website is niet geschikt voor mobiele apparaten

Ergens is het gek dat wanneer je denkt aan een website, je waarschijnlijk een pagina voor de geest haalt die je op je computer bekijkt. Waarom is dat gek? Welnu: al sinds 2017 krijgt Google meer zoekopdrachten van mobiele devices te verwerken dan van traditionele computers. Het heeft er zelfs toe geleid dat Google een “mobile first” strategie is gaan hanteren.

Zoekresultaten worden bepaald aan de hand van “mobile first indexing”. Dit wil zeggen dat de zoekmachine eerst kijkt naar je mobiele site om je positie in de zoekresultaten te bepalen. Zo belangrijk is mobiel dus. Heb jij geen mobielvriendelijke website, dan is dit misschien wel nog erger dan helemaal geen website hebben. Het is namelijk funest voor de ervaring van mensen die je website proberen te bekijken op hun mobiele telefoon en je bent kansloos voor een goed resultaat in de zoekmachine. Dus ja, als jouw website in dit opzicht niet voldoet, is het antwoord op de vraag “Is mijn website aan vervanging toe?” zeer eenvoudig en een volmondig “ja”.

Je hebt niet het volledige beheer over je website

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel manieren om zelf je website effectief te bouwen en te beheren. De meeste van die manieren zijn nog gratis ook. Een jaar of vijftien terug was dat heel anders. Vaak liet je een website maken en beheren door een webmaster. Voor dat beheer betaalde je geld en op en gegeven moment was de koek een beetje op. Het gevolg? Een website die niet meer beheerd wordt en dus niet meer up to date is.

Heb jij nog een website waarbij je voor elk wissewasje iemand moet bellen? Gaat er dan meteen een tellertje lopen en krijg je niet lang daarna een factuur gepresenteerd? Dat is echt niet meer van deze tijd. Anno 2019 moet jij het volledige beheer van je website kunnen hebben. Dit betekent niet dat je per se alles zelf moet doen: natuurlijk kun je gewoon gebruikmaken van de diensten van een webmaster, maar als puntje bij paaltje komt, moet je zelf de informatie op je site kunnen aanpassen.

Je website is technisch achterhaald

De laatste jaren is de techniek achter websites met rasse schreden vooruitgegaan. Er hebben zich zo ontzettend veel ontwikkelingen voorgedaan dat wij alleen daarover al een compleet artikel zouden kunnen schrijven. Het punt is: ondanks al die ontwikkelingen, zijn moderne websites eenvoudig up to date te houden. Meegaan met nieuwe ontwikkelingen is niet meer zo lastig als vroeger, mits je website een goede basis hiervoor biedt.

Veel oudere websites gebruiken ook verouderde technieken. Dit maakt het lastig en in veel gevallen zelfs onmogelijk om de site nog te updaten. Nieuwere technieken kunnen niet meer geïmplementeerd worden, terwijl deze wel cruciaal zijn voor de werking van de site, de ervaring van bezoekers en je vindbaarheid.

We komen helaas nog steeds veel sterk verouderde websites tegen. Soms zijn deze dermate verouderd, dat je je moet afvragen waarom ze überhaupt nog in de lucht zijn. Wanneer een website helemaal niets bijdraagt aan de profilering en uitstraling van je bedrijf, kun je deze maar beter uit de lucht halen. Vergeet nooit: je website is voor 90% van je doelgroep (en misschien wel meer) de primaire plek voor informatie en contact. Dit moet gewoon in orde zijn.

De uitstraling van je website voldoet niet meer

Je vindt je website niet meer mooi. Dit lijkt een vrij eenvoudige reden om te investeren in een nieuwe website, maar overdrijf je dan niet een beetje? Zeker niet. Want: als jij jouw website niet meer mooi vindt, geldt dit dan ook niet voor je doelgroep? Precies.

Je bedrijf is in de loop der tijd veranderd. Zo is je huisstijl wellicht geëvolueerd. Komt dit niet terug in je website, dan is dit natuurlijk iets dat je direct op wilt lossen. Je website is je primaire visitekaartje, je uithangbord: geef deze dan ook de juiste uitstraling.

Je mist belangrijke functionaliteiten en mogelijkheden

Nog zo’n duidelijk signaal dat je website inmiddels behoorlijk gedateerd is: je mist belangrijke functionaliteiten en mogelijkheden waar gebruikers wellicht op rekenen. Er zijn voorbeelden te over: van een eenvoudig contactformulier tot een online agenda om afspraken in te plannen, van een videopresentatie tot een live chat, van een FAQ tot social media koppelingen en nog veel meer.

Uiteindelijk is er maar een vraag die telt, en dat is: draagt jouw website optimaal mee aan het realiseren van je bedrijfsdoelen? Is het antwoord hierop “nee”, dan kun je eigenlijk al vrij snel stellen dat jouw website inderdaad aan vervanging toe is.

Wil je dat wij eens vrijblijvend een blik werpen op jouw website?
Neem dan gerust contact op met Marjolein via: marjolein@brndtfy.nl